søndag 30. august 2015

Miljøpartiet de Blå vs Miljøpartiet de Grønne

I følge det ferskeste "Klimabarometeret" - en årlig spørreundersøkelse utført av TNS Gallup - sier nå 1/3 velgere at klimaendringer er blant de tre viktigste sakene som opptar dem. Politiske partier har sine sterke saker hvor velgerne har stor tillit til at nettopp dét partiet kan rydde opp i et bestemt problem eller tale en bestemt sak. Når så mange velgere har miljø- og klima som en av sine viktigste saker øker oppslutningen om Miljøpartiet de Grønne. Men trenger du stemme grønt for å få god miljøpolitikk og folkevalgte som bryr seg om bymiljø og bærekraftig utvikling? Selvfølgelig ikke, du kan stemme på Miljøpartiet de Blå - også kjent som Oslo Høyre!

Med Høyre i byråd har Oslo blitt en langt grønnere og mer miljøvennlig by enn den var bare for få år siden. Vi har stanset veksten i privatbilismen til tross for at vi blir stadig flere innbyggere. Kollektivtrafikken tar stadig markedsandeler og opplever rekordhøye passasjertall og kundetilfredshet. Oslo har et prisbelønt system for avfallshåndtering der ditt søppel blir drivstoff (krever abonnement) på bussene. Kommunens virksomheter har kuttet klimagassutslippene betydelig og Oslofjorden er renere enn på 100 år. Alt dette og mer har vi fått til gjennom en god miks av pisk og gulrot for å endre folks adferd. Bomringen er kanskje det fremste eksemplet på dette, 8/10 kroner vi samler inn i avgift brukes på kollektivtrafikk.


Så hva er det Miljøpartiet de Grønne vil gjøre annerledes? Ambisjoner mangler det ikke på, men hovedproblemet med deres program og deres politikk at det verken er realistisk eller gjennomførbart. Dette er det flere eksempler på, men kanskje mest iøyenfallende er forslaget om å gjøre byen innenfor Ring 1 bilfri på under to år. Hvordan dette skal gjennomføres i praksis - og til hvilken kostnad - er det ingen som aner. Jeg antar at bryggerihester kan gjøre comeback for å få levert drikke til serveringsstedene. Verre er at de mener alle biler som bruker bensin eller diesel skal forbys fra 2022. Det er sikkert en hyggelig tanke for alle som har kjøpt en drivstoffgjerrig og relativt miljøvennlig ny bil og må vrake den før den er blitt ti år gammel. I 2014 hadde fortsatt 19 av 20 solgte nybiler bensin- eller dieselmotor.  


MDGS fremtidsvisjon? Hester utenfor Ringens
bryggeri i Thorvald Meyers gt. i 1926.
Kilde: Creative Commons

Like alvorlig er det at MDG sier de vil kaste ethvert byråd som støtter oppgraderingen og moderniseringen av E18 i Vestkorridoren. I sin dogmatiske tilnærming til alt som har med biler å gjøre har MDG altså bestemt seg for at E18-prosjektet som har vært planlagt i 20 år må stoppes. I realiteten setter MDG hele systemet som skaffer penger til kollektivtrafikk i Oslo i spill. Uten Oslopakke 3 har vi ingen egne penger å bygge t-bane for, kjøpe nye trikker for, eller utvide og forbedre rutetilbudet til Ruter. MDG sier de heller vil bruke pengene på kollektivtrafikk, problemet er bare at uten E18 finnes heller ikke pengene fra bomringen. Er det noen som tror at bilistene som bruker veien vil fortsette å betale bompenger for all fremtiden uten å få bedre vei?

Høyre har vist at vi kan gjøre Oslo grønnere, og vi skal gjøre mer av det. I vårt program foreslår vi bl.a. å innføre miljødifferensiering i bomringen slik at de mest forurensende bilene og lastebilene må betale mer. Vi vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe elbil med flere ladestasjoner og la de beholde fordelene med gratis passering i bomringen. Heller enn å forby biler i byen vil vi gi insentiver til klimavennlige varebiler og bygge flere parkeringplasser under bakken slik at vi frigjør gateareal. Vi vil også vurdere å stenge flere gater for biltrafikk for å slippe kollektivtrafikken frem, men fordi mange har behov for bil og fordi det er viktig for handelen er det uaktuelt å lage nye forbud. 

T-banen MX-3000 vogner har økt kapasiteten og
vist seg å være svært driftssikre. Foto: Tom Gulbrandsen (Flickr)

Kollektivtrafikken er vårt viktigste virkemiddel for å gjøre byen mer miljøvennlig. Det er biltransporten som står for mye av klimagassutslippene og er en kilde til lokal luftforurensing. Vi skal derfor kjøpe nye trikker som kan frakte enda flere, vi vil velge trasé og starte planleggingen av ny sentrumstunnel for t-banen og vi vil sette i gang utbygging av bane til Fornebu og til A-hus så raskt som mulig. I tillegg skal Ruters busser være fossilfri innen 2020. Vi vil også doble antall sykler i bysykkelordningen og bygge flere og bedre sykkelveier. Dette, kombinert med en byutvikling basert på fortetting nært kollektivknutepunktene gjør at transporten i fremtiden vil bli mer miljøvennlig. 

Vår miljøpolitikk gjør det enklere for deg å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Valget burde være enkelt om du er opptatt av miljø - stem på Miljøpartiet de Blå







5 kommentarer:

  1. MDG seier ikkje at dei vil forby bensin- og dieselbilar. Dei seier at salg av nye slike bilar skal bli forbode. Og når det gjeld bilfri Ring 1 så er det privatbilar det er tale om. Yrkessjåførar vil altså fortsatt kunne levere øl til kundar i byen.

    SvarSlett
    Svar
    1. MDG skriver "forbud mot fossilbiler innen 2022" på side 7 i programmet. Når det gjelder begrensninger innenfor ring 1 er det riktig som du påpeker at forbudet skal gjelde privatbiler, men intensjonen bak dette er så tydelig bilfiendtlig at jeg har tillat meg litt polemisering.

      Slett
    2. Ok. Da ser det ut til at du har rett, og er vel einig i at forslaget er i overkant ekstremt. Men dette forbodet gjeld for Oslo viss eg forstår det riktig, så eit alternativ til å vrake bilen er jo da å selje den til nokon utanfor byen.

      Slett
  2. MX-3000, ikke MX-2000. Det nærmeste riktige er T2000, men tviler på om Høyre vil ha tilbake disse...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den korrigeringen, jeg har rettet opp.

      Slett