tirsdag 18. november 2014

Derfor er jeg kandidat til Bystyret

Om knappe 10 måneder er det valg. Byens innbyggere skal sette sammen et nytt bystyre som skal ta viktige avgjørelser for fremtidens Oslo. Jeg har bestemt meg for at jeg vil kjempe for å bli én av de 59 representantene som tar sete på Rådhuset når valget er overstått. For å komme dit må jeg først ha tilliten til mine partikolleger i Oslo Høyre som setter sammen vår valgliste. Jeg vil vinne den tilliten gjennom å fortelle hva det er som driver meg til å holde på med politikk og hva mitt bidrag vil være. 

Bystyresalen i Oslo Rådhus, Wikipedia

Drivkraften min for å engasjere meg i politikk er å gi mitt bidrag til å ta vare på byen vår og å ruste oss for fremtiden. Ingen går inn i politikken uten personlige ambisjoner, men ingen overlever heller lenge i politikken uten å virkelig stå for noe. For meg vil det viktigste som folkevalgt i Bystyret være å bidra til at fellesskapets midler – dine og mine skattekroner – brukes på en best mulig måte og til det formål de er bestemt. Oslo kommunes budsjett for 2015 er på nesten 50 milliarder kroner, men økonomien er presset som følge av befolkningsveksten. I årene som kommer er vi derfor nødt til både å spare penger der vi kan, og bruke penger smartere der det er mulig.

Befolkningsveksten i Oslo er vår største utfordring. Veksten krever store investeringer i bygninger, kollektivtrafikk og veier. Den gjør også at vi får en stadig mer mangfoldig befolkning og barnebefolkningen vokser særlig raskt. Vi snakker ikke lenger om å bygge ett klasserom i uka, men to. Jeg er derfor stolt av å stille til valg for et parti som prioriterer skole og utdanning først. Å gi barna som vokser opp i denne byen en førsteklasses utdanning er den aller viktigste investeringen vi gjør som samfunn. Skolen er nøkkelen til å løse flere av de utfordringene befolkningsveksten fører med seg, enten det gjelder integrering, fremtidig arbeid eller bærekraftig bymiljø.


Fremskrevet befolkningsvekst i Oslo og Akerhus, SSB

Veksten i befolkningen skaper selvfølgelig utfordringer og nye muligheter på mange andre områder enn nye skoler og flere lærere. Jeg vil gjøre det jeg kan for at Høyre skal være et parti for den organiserte og uorganiserte idretten i byen. Det er ingen tvil om at behovet er stort for flere idrettsanlegg, kanskje særlig flerbrukshaller. Når kommunen prioriterer sine investeringsmidler er det naturlig at skole og kollektivtrafikk krever mye i en by som vokser, men vi må ikke glemme at et godt liv i byen for barn og voksne betyr at vi må ha mulighet til å være aktive der vi bor. I noen områder av Oslo har vi en jobb å gjøre for å tilby særlig barn og ungdom større mulighet til å drive med idrett. Dette kan ikke løses og finansieres av kommunen alene, men betinger at det offentlige og private - enten det er idrettslag eller andre - går sammen.

Når jeg stiller som kandidat til Bystyret har jeg selvfølgelig spurt meg selv om hva det er som gjør akkurat meg kvalifisert. 108 kandidater har meldt seg til å stå på Oslo Høyres liste for valget 2015. Når det er så mange flinke og godt kvalifiserte mennesker som ønsker denne tilliten mener jeg det fremfor alt krever vilje til å jobbe hardt for å fortjene en plass. Det har jeg tenkt å gjøre, og jeg vet hva som kreves. Som rådgiver for dagens bystyregruppe kjenner jeg Bystyret og kan gjøre en jobb fra dag én som folkevalgt. Som innflytter og bosatt i Groruddalen har jeg med meg en bakgrunn og noen perspektiver som jeg tror tilfører Høyre i Oslo noe. 

I løpet av det siste året har jeg hatt gleden av å være sekretær for programkomiteen i Oslo Høyre. Jeg har sett et politisk program bli til som er mer ambisiøst enn noen gang for et bærekraftig bymiljø og som har ideene for å skape Europas beste skole. Høyre har de beste løsningene for fremtidens Oslo og jeg mener jeg kan bidra til å gjennomføre dem. Jeg gleder meg allerede til valgkampen neste høst.

Har du spørsmål til meg og mitt kandidatur så er det bare å ta kontakt på tony.tiller@gmail.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar