tirsdag 18. november 2014

Et levende sentrum på Stovner?

Innlegget er tidligere trykket i Akers Avis Groruddalen.

Jeg er innflytter på Stovner. Stjørdal, hvor jeg vokste opp, har nesten 25.000 innbyggere, altså drøyt 5.000 færre enn i vår bydel. Sentrum i hjemkommunen min har et mylder av servicetilbud; kafeer, restauranter, butikker, kino – alt som Stovner ikke har. Hva kommer det av? Og hva kan vi gjøre med det?

Byrådet har denne uken lagt frem ny Kommuneplan hvor de overordnede planene for byens utvikling de neste 15 årene presenteres. Hovedtanken i den nye planen er å utvikle byen «innenfra og ut», den tette storbyen skal vokse utover fra sentrum, organisk som grener fra et tre. Jeg synes det er en god tanke og denne utviklingen har lykkes i Fjordbyen og den kommer til å lykkes på Økern, og det som nå kalles Hovinbyen. Likevel må vi ha to tanker i hodet samtidig.

Kommuneplanen legger derfor også opp til fortetting rundt knutepunktene i det som gjerne kalles ytre by. Stovner er et slikt knutepunkt. Veldig mange mennesker passerer Stovner T-bane stasjon hver dag og der finnes det ikke engang en kaffebar! Jeg kan ikke begripe hvorfor det er slik. Jeg mener at vi må tenke annerledes om utviklingen av kollektivknutepunktene og håper at videre utvikling kan bli et eksempel til etterfølgelse.

Nyheten i Akers Avis Groruddalen i desember i fjor om at Stovner senter er solgt til Sektor Gruppen hvor Petter Stordalen er en større eier er gode nyheter i denne sammenhengen. På Stovner henger t-banen og senteret tett sammen. Jeg tar det for gitt at de nye eierne ville aldri betalt mer enn én milliard kroner om de ikke tenkte å investere for fremtiden. I samspill kan eierne av senteret, Ruter og Oslo kommune skape grunnlaget for et levende nytt sentrum på Stovner.

Nøkkelen til å skape et sentrum er møteplasser for folk i bydelen vi kan bruke også på kveldstid. Jeg ønsker meg et sted hvor man kan møtes for en kaffe, eller en øl om man vil. Når nye Fossumhagen borettslag stod ferdig med næringslokaler kloss inntil t-bane stasjonen tenkte jeg at nå vil noen benytte muligheten til å skape et servicetilbud. Men nei, isteden fikk vi enda en lavpris matbutikk og et ubetjent solstudio. Heldigvis sa bydelen nei til gatekjøkken, det er det eneste som ville være verre.

Når Stovner senter forhåpentligvis skal få et etterlengtet ansiktsløft håper jeg de vil skape utadrettet servicetilbud mot t-banen eller Fossumveien – et eksempel til etterfølgelse kan være Egons restaurant på Storo senter. I tillegg får vi forhåpentligvis snart på plass «Linjeparken» som vil gi hele området rundt et kraftig løft. Det vil være en god begynnelse på å skape noe som ligner et levende sentrum på Stovner.

Oslo vil trolig få mer enn 300 000 nye innbyggere de neste tiårene. Alle disse kan ikke reise til sentrum hver gang de får lyst på kaffe. Kollektivtrafikken vil sørge for at alle kommer seg rundt i byen, men det er et poeng å ha et tilbud der folk bor. En kaffebar på Stovner eller Furuset mener jeg kan være en del av løsningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar